Producenci
Nowości
 White Dwarf [EN} - GWS 2019 maj
White Dwarf [EN} - GWS 2019 maj
25,00 zł
szt.
1:35 BM-21 GRAD - 3655
1:35 BM-21 GRAD - 3655
115,50 zł
szt.
1:200 IJN TAKAO 1945 - GPM 549
1:200 IJN TAKAO 1945 - GPM 549
186,50 zł
szt.
1:72 M1070 & M1000 w/D9R - Takom 5002
1:72 M1070 & M1000 w/D9R - Takom 5002
238,50 zł
szt.
Telefon

607 58 99 75

Numer konta

PKO BP CBE-Inteligo
50 1020 5558 1111 1441 9950 0011

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
RAF II w.ś.


Lotnictwo Myśliwskie

12.10.1937 wytyczne dotyczące malowania określała użycie na górnych i bocznych powierzchniach kamuflażu Temperate Land Scheme składającego się z dwóch barw Dark Earth oraz Dark Green układ plam był ściśle określony i stosowano dwa schematy Pattern A i B gdzie Patern B byl lustrzanym odbiciem Pattern A. Zasadą było, że samoloty o nieparzystym numerze fabrycznym otrzymywały Pattern A, natomiast o numerze parzystym otrzymywały Pattern B. W fabrykach malowano samoloty przy pomocy dużych gumowych mat. Od 15.08.1941 stosowano już tylko Pattern A.
Od 1939 na samolotach dwupłatowych wprowadzono schemat potocznie nazywany Sand and Spinach, elementy pozostające w cieniu malowano farbami jaśniejszymi Light Earth i Light Green (dolny płat, dolna część boków kadłuba, ster i statecznik pionowy).

Pattern A Pattern B

Na początku wojny dolne powierzchnie samolotów pomalowane były zgodnie ze schematem Day-Night polegającym na pomalowaniu lewej połowy kolorem białym, a prawej kolorem czarnym. Spotykany też był wariant z częścią kadłubową malowaną kolorem srebrnym. Od 6.06.1940 zaczęto stosować na całej dolnej powierzchni kolor Sky type S, a od 27.11.1940 do 22.04.1941 wprowadzono ponownie malowanie prawego płata na czarno pozostawiając resztę w kolorze Sky.

15.08.1941 wprowadzono zmiany w malowaniu polegającym na zastąpieniu koloru Dark Earth kolorem Ocean Grey, a dolne powierzchnie malowano kolorem Medium Sea Gray. Początkowo na samolotach przemalowywanych w warunkach polowych często kolor Ocean Gray różnił się od wzoru, spowodowane to było brakami tej farby i kolor ten osiągano dodając czarnej do farby Medium Sea Gray w stosunku 1:7.
Od 8.03.1945 zezwolono niektóre samoloty pozostawić w naturalnym kolorze metalu (Mustang, Spitfire).

Samoloty pochodzące z dostaw amerykańskich (np. Mustang) były malowane amerykańskimi farbami, i tak Dark Green był zastępowany przez ANA 613 Olive Drab , Dark Sea Gray - ANA 603 Neutral Gray, Medium Sea Gray - ANA 602 Light Gray.

W Afryce początkowo samoloty posiadały europejski kamuflaż, ale od 10.07.1940 kolor Dark Green zastąpiono kolorem Middle Stone powierzchnie dolne pomalowano kolorem Azure Blue - Tropical Scheme.

Samoloty używane do działań w nocy początkowo malowano tak jak dzienne. Od 22.05.1940 wprowadzono kolor czarny na wszystkich powierzchniach. Zdarzały się egzemplarze gdzie kolorem czarnym malowano jedynie dolne powierzchnie. Po 01.10.1942 stosowano nowe malowanie powierzchni górnych i bocznych kolorami Dark Green i Medium Sea Gray i dolne Medium Sea Gray.

Lotnictwo Bombowe

W początkowy okresie wojny górne powierzchnie samolotów malowane były podobnie jak myśliwskie, z ta tylko różnicą że zostały opracowane wersje Pattern A i B dla samolotów jedno, dwu i czterosilnikowych. Powierzchnie dolne, malowane były w całości na kolor czarny. w roku 1940 uległo modyfikacji malowanie bocznych powierzchni samolotów, polegające na pomalowaniu ich na kolor czarny do wysokości 3/4 ich wysokości oraz w całości statecznika pionowego.
Samoloty przeznaczone do działań dziennych dolne powierzchnie malowane miały kolorem Sky type S. Samoloty pochodzące z dostaw amerykańskich o ile amerykanie sami nie nanieśli brytyjskiego kamuflażu stosując przybliżone odcienie własnych farb to pozostawano w amerykańskim kamuflażu.



Lotnictwo Obrony Wybrzeże
Stosowano malowanie o układzie plam takimi jak w lotnictwie bombowym nocnym, kolory na górnych i do 1/4 wysokości bocznych powierzchniach składały się z kolorów Extra Dark Sea Gray oraz Dark Slate Gray. od 1944 roku kolor biały na bocznych powierzchniach podniesiono na całą boczną powierzchnię i częściowo zachodził na górne powierzchnie kadłuba. Spotykano malowanie powierzchni dolnych farbą białą błyszczącą, a bocznych białą matową.W październiku 1944 roku schemat został uproszczony do tylko jednego koloru Extra Dark Sea Grey na górnych powierzchniach i białą na dolnych i bocznych.

Fleet Air Arm
Lotnictwo floty długo bazowało na kolorze srebrnym na swoich samolotach. Dzięki temu samolot słabo wyróżniał się na tle nieba ale był bardzo dobrze widoczny podczas postoju na ziemi i na wodzie. W wyniku testów początkowo wprowadzono na górnych powierzchniach Medium Sea Grey i Dark Green jednak w wyniku doświadczeń z Norweskiego teatru działań wprowadzono Temperate Sea Scheme polegającym na malowaniu górnych powierzchni Extra Dark Sea Grey i Dark Slate Grey, a dolne kolorem Sky potocznie nazywany Sludge and Slime.

South East Asia Command
Na dalekim wschodzie podstawowym kamuflażem było pokrycie górnych powierzchni kolorami Dark Green i Dark Earth, a dolne Medium Sea Grey.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
sm('webPush', ['61952ed1-fec1-48a3-af8f-a5d2598fb78c', '87600']);
Sklep internetowy Shoper.pl